Wat is Conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is meer rendement halen uit de bestaande bezoekers van je website. Met name door het analyseren van een goed ingericht statistieken pakket als Google Analytics, zijn er veel verbeteringen aan de website te maken. Waardoor er meer rendement uit bestaande website bezoekers wordt gehaald. Tevens richten ik metingen in om te kunnen zien waar foutmeldingen op de website voorkomen. Foutmeldingen zorgen vrijwel altijd voor minder conversie en die wil je het liefst tot 0 minimaliseren.

Mogelijke pakketten bij Conversie optimalisatie

Er zijn diverse ‘pakketten’ mogelijk voor conversie-optimalisatie.

1. Expert review

Allereerst moeten de pijnpunten van de website worden vastgelegd. Een expert review is een goede leidraad om je website te evalueren. Voor deze analyse gebruikt een expert verschillende modellen en frameworks om mogelijke pijnpunten van je site vast te stellen. In deze modellen komen de volgende punten veel naar voren:

  • Duidelijkheid: is het duidelijk waar de website over gaat en wat het aanbod is? Is er een duidelijke call-to-action aanwezig op elke pagina?
  • Waardepropositie: wat maakt jouw merk uniek? En komt dit wel duidelijk naar voren op je website?
  • Verwachtingen: hoe komen bezoekers op landingspagina’s terecht? Sluiten deze pagina’s aan bij de verwachtingen van de bezoekers op dat moment?
  • Vindbaarheid: is de website gemakkelijk te vinden in de zoekmachines? Kunnen gebruikers op de website gemakkelijk informatie opzoeken met behulp van een interne zoekmachine?
  • Toegankelijkheid: is de website toegankelijk voor mensen met een beperking? Zijn de letters te vergroten? Wordt er gebruik gemaakt van genoeg contrast?
  • Afleiding: zijn er elementen op de website aanwezig die de bezoeker kunnen afleiden van het converteren?
  • Frictie: waar vallen bezoekers af en hoe komt dit? Hoe moeilijk is het voor bezoekers om de funnel te doorlopen?

2. Technologische obstakels

Dit wordt uitgevoerd mbv van statistieken-pakketten als Google Analytics en Google page Speed insight (snelheidsmetingen voor je website).

Tool: Google Analytics

Analyses en verbeteringen in Google Analytics worden bijvoorbeeld gedaan op basis van:

  • bouncepercentage
  • uitstap percentage
  • webshop: visitor-to-cart rate
  • webshop: winkelmandje uitvalpercentage
  • trechter uitval percentage
  • metingen inrichten voor foutmeldingen in Google Analytics en deze optimaliseren / wegwerken
  • check van alle formulieren en optimalisatie hiervan
  • check bedankpagina’s en optimalisatie hiervan
  • controleren van usability / conversie items als kleur contrast

Tool: Google Page Speed insight

Laadtijden worden geanalyseerd met google page speed insight, en er worden optimalisaties hiervoor gemaakt.

3. Gebruikers onderzoek

Hier worden op verschillende manieren gebruikers gevraagd naar hun bevindingen over je website. Een combinatie van 1 of meerdere van onderstaande methoden kan worden ingezet.

User testing

Er wordt een aantal respondenten uitgenodigd en die laten we taken uitvoeren op je website. We laten de respondenten hardop denken. Hiermee komen we erachter:

  • Of ze begrijpen waar je website voor staat
  • Of ze snappen wat er wordt aangeboden
  • Of er enige verwarring of frictie ontstaat tijdens het uitvoeren van de taken

Five second test

We optimaliseren de duidelijkheid van je website door de eerste indruk van bezoekers te meten.

Tool: UsabilityHub

On-site klantenfeedback

We gaan online klantfeedback verzamelen. We gaan bijvoorbeeld surveys, polls en feedback items toevoegen aan je site. Hiermee kunnen we bezoekers op bepaalde momenten in bijvoorbeeld het aankoopproces of op belangrijke pagina’s, vragen om hun ervaringen, meningen en beweegredenen. Op basis van deze ervaringen kunnen we gemakkelijker optimalisatie kansen identificeren die je anders niet zelf kunt bedenken.
Tool: Survey Monkey (of Hotjar)

Heatmaps en user recordings

Heatmaps / movemaps / scrollmaps

Met behulp van heatmaps wordt het gedrag van bezoekers visueel inzichtelijk gemaakt. Hiermee zien we in één oogopslag wat belangrijke elementen op een pagina zijn. Met clickmaps zie je precies waar je bezoekers veel klikken op een pagina. Movemaps laten zien waar bezoekers met hun muis bewegen en scrollmaps tonen hoe ver bezoekers de pagina naar beneden scrollen.

User recordings (live video opnames)

User recordings geven een gedetailleerd inzicht in het gedrag van je bezoekers. Hiermee zie je hoe je bezoeker écht over je website beweegt. Er worden video opnames gemaakt van bezoekers die over je website surfen, en deze worden geanalyseerd ter optimalisatie.

Tool: Hotjar

Het uitvoeren van een A/B test

A/B testen is een kwantitatieve onderzoeksmethode voor het vergelijken van twee varianten en te ontdekken welke de beste is. Bij een A/B test wordt een testgroep in tweeën gedeeld. Het eerste deel krijgt het origineel (versie A) te zien en het tweede deel de variant (versie B). Door te vergelijken welke versie het beste presenteert ten opzichte van een bepaald doel wordt vastgesteld welke versie het beste is.

In het geval van je website wil je bijvoorbeeld weten welke versie de hoogste conversie heeft. Per test wordt er op één element van de website een aanpassing aangebracht. Denk aan een bestelknop of het ontwerp van een contactformulier. Door te meten of de variant significant meer klikken of ingezonden formulieren heeft weet je dat je dit kan aanpassen.

Tool: Google Optimize



Waarom Optimize Online voor conversie optimalisatie inschakelen?

  • Het conversieratio verbeteren

  • Een aanname A/B testen

  • Customer recordings en feedback

  • Obstakels wegnemen en verbeteren

  • Meer omzet uit huidige bezoekers

Daag ons uit
Wil je meer verkopen online genereren? Daag ons uit en wij zorgen er voor!
Scroll naar boven