Wat is inbegrepen bij Google Zoekpartners? Uitleg & Voordelen

Wat valt onder Google Zoekpartners?
1. Google-producten (eigendom van Google)
- ✔️ YouTube – Zoekopdrachten binnen YouTube kunnen resulteren in zoekadvertenties.
- ✔️ Google Maps – Advertenties kunnen worden weergegeven in Google Maps bij zoekopdrachten voor bedrijven of locaties.
- ✔️ Google Shopping – Sommige shopping-advertenties verschijnen binnen Google Shopping als onderdeel van het zoeknetwerk.
- ✔️ Gmail – Sommige zoekadvertenties kunnen ook in Gmail worden weergegeven.
2. Externe zoekpartners (websites buiten Google)


- ✔️ Startpagina.nl – Advertenties verschijnen bij zoekopdrachten op Startpagina en gerelateerde portals.
- ✔️ Nu.nl – Bepaalde zoekopdrachten kunnen resulteren in advertentieplaatsingen.
- ✔️ Marktplaats.nl – Tekstadvertenties en Shopping-advertenties kunnen hier worden weergegeven.
- ✔️ Telegraaf.nl – Zoekadvertenties kunnen worden getoond binnen de zoekfunctie van de website.
Waar kunnen je advertenties verschijnen?
Binnen het zoekpartnersnetwerk kunnen advertenties getoond worden op:
- Zoekresultatenpagina’s van externe zoekmachines
- Interne zoekfuncties op websites
- Productpagina’s of directory’s gerelateerd aan zoekopdrachten
Welke advertentie-indelingen zijn mogelijk bij Google Zoekpartners?
- 🔹 Tekstadvertenties – De standaard zoekadvertenties, zoals in Google Zoeken.
- 🔹 Shopping-advertenties – Advertenties met productafbeeldingen en prijzen.
- 🔹 Beeld- en videoadvertenties – Sommige zoekpartners tonen ook visuele advertenties.
Voordelen en nadelen van zoekpartners
Voordelen
- ✔ Groter bereik – Je advertenties worden op meer plaatsen weergegeven.
- ✔ Lagere CPC – Minder concurrentie dan in Google Zoeken.
- ✔ Mogelijkheid om te testen – Analyseer na een aantal maanden de resultaten.
Nadelen
- ❌ Minder controle – Geen volledige controle over waar advertenties worden weergegeven.
- ❌ Lager conversiepercentage – Afhankelijk van de kwaliteit van de zoekopdrachten.
- ❌ Beperkte rapportage – Geen inzicht per individuele zoekpartner.
Zo analyseer je de prestaties van zoekpartners
Gebruik in Google Ads het segment “Netwerk (met zoekpartners)” om prestaties te splitsen tussen het Google Zoeknetwerk en zoekpartners. Let hierbij op:
- CTR (vaak lager bij zoekpartners)
- CPC (meestal voordeliger)
- Conversieratio (mogelijk lager)
Zo sluit je zoekpartners uit
Ga naar je campage-instellingen en verwijder het vinkje bij “Google zoekpartners inschakelen”. Sinds 2024 is het ook mogelijk om op accountniveau domeinen uit te sluiten (bijv. voor Performance Max-campagnes).
Veelgestelde vragen (FAQ)
Kan ik alleen op zoekpartners adverteren?
Nee, je kunt geen campagne maken die enkel op zoekpartners draait zonder Google zelf.
Beïnvloedt een lage CTR mijn kwaliteitsscore?
CTR op zoekpartnersites heeft geen invloed op je kwaliteitsscore binnen het Google Zoeknetwerk.
Voor welke campagnetypes zijn zoekpartners beschikbaar?
Zoekpartners zijn beschikbaar voor campagnes in het Zoeknetwerk
Tip uit de praktijk
Test een paar maanden met zoekpartners ingeschakeld. Zie je weinig conversies of hoge kosten zonder resultaat? Dan kun je ze uitschakelen zonder negatieve impact op je Google-ranking.
Meer weten over Google Ads?
Bekijk onze Google Ads Kennisbank voor uitleg en handleidingen.Hulp nodig met Google Ads?
Neem contact op met Gerben van Wijngaarden:Volg een Google Ads Training
Waarom Optimize Online voor Google ads inschakelen?
-
Google ads ervaring sinds 2010
-
Alle Google Ads Certificeringen behaald
-
Meerdere jaren Google Partner
-
Openheid en transparantie
-
Elke maand een Dashboard + evaluatie
-
Ervaring met alle Campagne soorten