Beter gevonden worden in Google
SEO is tegenwoordig geen trucje meer, dat je er even bij doet. SEO heeft continu onderhoud en optimalisatie nodig, en blijven aansluiten bij de nieuwe ontwikkelingen die Google op dit gebied doorvoert. Serieus resultaten behalen met SEO vergt meestal een langere adem. Binnen SEO moet je namelijk optimalisaties verrichten op de drie onderdelen: Techniek – Content – Autoriteit (Links / Linkbuilding).
Je SEO verbeteren (posities in Google) kost tijd en energie, maar levert je bedrijf ook veel op! Vrijwel iedereen begint zijn online zoektocht bij Google. Je moet er rekening mee houden dat er ook altijd kosten van een webbouwer bijkomen, ter optimalisatie van je huidige website. Verschil met SEA is dat de optimalisaties of content die je vandaag maakt, over een half jaar / jaar nog steeds renderen.
Wil je weten hoe jouw website scoort in Google?
SEO werkwijze van Optimize Online
Ik begin altijd met een intake bij de klant op locatie. Om het bedrijf en de mensen te leren kennen. Wat het product of de dienst is en aan welke klanten het wordt geleverd. En om te horen wat de huidige trends en ontwikkelingen zijn binnen de branche.
Na de kennismaking gaan we het SEO traject opstarten.
Hoe ziet het SEO traject eruit?
Vooraf: ik werk met twee professionele SEO tracking tools (Cocolyze en Ahrefs), die dagelijks de posities van alle zoekwoorden en de ontwikkelingen hierin bijhoudt. Deze tracking tool heeft zich de afgelopen jaren al bewezen voor mijn andere klanten. Rapportages en aanbevelingen worden gemaakt op basis van deze tracking tool.
Stap 1 SEO Traject – Nulmeting
De nulmeting zorgt er niet alleen voor dat we inzicht krijgen in waar jouwwebsite.nl nu staat en waar de grootste verbeterpunten liggen. Het biedt tevens aanknopingspunten gedurende het traject om de groei bij te houden.
De nulmeting richt zich op de 3 bekende SEO-pijlers:
- Content: Hoe rankt jouwwebsite.nl momenteel op de belangrijkste zoektermen? Zijn alle content elementen ingevuld en voorzien van zoektermen? Wat is de kwaliteit van de content? Hoe doet de concurrentie het? We stemmen samen af voor welke zoekwoorden we gaan. En hoe we nu ranken op die zoekwoorden. We bepalen samen voor welke hoofd-zoekwoorden we gaan. Hiermee zijn we vervolgens in Stap 2 van het SEO traject meerdere weken bezig om hiervoor content te schrijven en dit te optimaliseren en een goede positie te verkrijgen.
- Techniek: De techniek bepaalt of de zoekmachine de website goed kan lezen en interpreteren. Er zijn honderden technische aspecten die het voor de zoekmachine duidelijker maken waar een pagina over gaat of welke pagina’s wel of niet relevant zijn en die dus bepalen of een website hoger of lager rankt. Hier komen vaak optimalisaties naar voren die door de webbouwer gedaan worden.
- Autoriteit: Dit is het aantal kwalitatieve en kwantitatieve verwijzingen die de website gekregen heeft van andere websites. Uiteraard zijn verwijzingen van websites die al een goede autoriteit hebben opgebouwd waardevoller. Ook hier is het interessant om te zien hoe jouwwebsite.nl zich verhoudt tot de concurrentie.
Stap 2 SEO Traject – De acties
- Content: Na de nulmeting hebben we een lijst met belangrijkste zoekwoorden waarvoor content geschreven gaat worden. En we hebben een lijst met urls waarvoor content gemaakt gaat worden. Ik maak voor nieuwe content (eventueel) nieuwe pagina-ontwerpen met daarbij de relevante SEO items die op een pagina vermeld moeten worden. Het kan mogelijk zijn dat in deze fase nog een overleg met de webbouwer wordt ingelast om een inschatting te maken van de haalbaarheid van de voorgestelde urls en de daarbij behorende nieuwe pagina ontwerpen.
- Techniek: De uitkomst van de 0-meting kan extra kosten voor de webbouwer betekenen, op techniek aspecten. Dat is op voorhand nog niet in te schatten. Ik zet deze acties met de webbouwer in gang (inclusief een prijsopgave) en zorg ervoor dat ze gerealiseerd worden.
- Autoriteit: Starten met links aanvragen voor jouwwebsite.nl op basis van links van de concurrentie. Maar vooral ook de aan te vragen link opties vanuit de klant zijn erg waardevol. Deze acties houden we bij in een Linkbuilding-template van Optimize Online.
Stap 3 SEO Traject – Rapportages
Een SEO traject kan soms snelle resultaten laten zien, maar ik werk voor de langere termijn (periode half jaar – jaar). Prima om een jaar later te kijken hoe we er voor staan. Rapportages zijn per maand, bijvoorbeeld deze:
Of bijvoorbeeld een zoekwoord en de posities van de concurrentie erbij:
SEO Traject – Maandelijkse contact momenten
We kunnen zeker niet alles in 1 keer doen. Maandelijks maken we acties, en maandelijks hebben we een evaluatie van het SEO traject. Op het gebied van content, techniek en autoriteit. Ik coordineer en rapporteer en kan – indien wenselijk – items op website niveau aanpassen. Dit zijn maandelijkse uren. Hoe lang zo’n SEO traject duurt? Beetje afhankelijk van de huidige status van een website en de huidige posities. Ik maak altijd een op-maat-offerte voor een SEO traject, inclusief een planning.
Een voorbeeld van een planning die ik eens voor een klant heb gemaakt (en gerealiseerd) op basis van bovenstaande stappen:
- Stap 1: half oktober – half november 2019
- Stap 2 + 3: half november 2019 – half mei 2020
- Stap 4: gedurende de maanden van de looptijd
Waarom Optimize Online voor SEO inschakelen?
-
SEO ervaring sinds 2010
-
Aantoonbaar meer bezoekers
-
Continue tracking Posities
-
Aantoonbaar meer Conversies
-
Gebruik Professionele Tracking Tool
-
Maandelijkse dashboards en evaluaties
Op de hoogte blijven van alle SEO ontwikkelingen?
Abonneer je dan op mijn SEO nieuwsbrief.